S M

Hét informatiepunt voor professionals
op het gebied van wonen, welzijn en zorg

Tien inzichten om diensten aan huis te leveren

Steeds meer ouderen wonen langer zelfstandig, ook wanneer zij zorg of diensten nodig hebben. Je zou verwachten dat de vraag naar diensten aan huis daardoor toeneemt. Hoewel we deze ontwikkeling zeker zien, blijkt het een lastige markt om goed te bedienen. Wilt u als zorgorganisatie of woningcorporatie goed op deze vraag inspelen? Doe dan uw voordeel met deze tien inzichten, die het Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg opdeed tijdens een inspiratiebijeenkomst over dit thema.

Foto: iStock.com/ DGLimages

Twee soorten diensten

Als zorgorganisatie of woningcorporatie kunt u twee soorten diensten aanbieden.

  1. Randvoorwaardelijke diensten, zoals informatie, voorlichting, bemiddeling en coördinatie.
  2. Uitvoerende diensten, zoals maaltijden, alarmering, klussen in huis en tuin, pedicure, kapper en hulp in huis.

Vier varianten voor vormgeving

Er zijn vier varianten mogelijk om het aanbod van diensten vorm te geven.

  1. Een eerste mogelijkheid is om te verwijzen, bemiddelen en makelen. Daarbij zorgt de organisatie alleen voor doorverwijzing of een intensievere vorm van het matchen van vraag en aanbod.
  2. Een tweede variant is het zelf diensten aanbieden en (deels) produceren, waarbij de woningcorporatie of zorgorganisatie daadwerkelijk uitvoerende diensten levert. Denk hierbij aan ontmoeting, hulp bij boodschappen of het verzorgen van de was.
  3. Ook is het mogelijk om diensten alleen zelf aan te bieden, waarbij de uitvoering geheel door een derde plaatsvindt. In deze variant lijkt het voor individuele gebruikers erop dat zij met u als woningcorporatie of zorgorganisatie contact hebben bij het bestellen van diensten. Maar in werkelijkheid wordt dit gehele proces uitgevoerd door een derde organisatie, die op de achtergrond alles uit naam van de aanbieder regelt.
  4. Een laatste variant is aanbod via een vast ‘maatje’ of butler. Hierbij komt een vaste contactpersoon beschikbaar in de relatie met een zelfstandig wonende oudere. Vanuit deze relatie en het opgebouwde vertrouwen kan de contactpersoon nieuwe diensten uitvoeren en/of deze via anderen inschakelen.

Drie uitdagingen

De praktijk is weerbarstig bij het aanbieden van diensten aan zelfstandig wonende ouderen en levert drie uitdagingen op.

  1. Het is moeilijk om bij ouderen ‘binnen’ te komen. Een goede manier om dit te doen is via gezelschap en ontmoeting.
  2. Een rendabel, duurzaam aanbod van diensten is niet eenvoudig te realiseren. Hierbij helpen subsidies, fondsen, vrijwilligers, specifiek aanbod, labeling en kickbackvergoedingen.
  3. Samenwerking met andere partners is niet altijd eenvoudig. Maak daarom bijvoorbeeld gebruik van een doe-potje, ken elkaar goed en benut de kracht van álle partijen.

Slottip

Wilt u diensten aanbieden aan zelfstandig wonende ouderen, vergeet dan hun netwerk en mantelzorgers niet, net zo min als de wijkfunctie die u hebt, uw interne organisatie en de benodigde, ondernemende cultuur. En besef dat u niet de enige partij in het complexe speelveld bent.

Conclusies

Er is nog veel te doen om een betaalbaar aanbod van diensten aan zelfstandig wonende ouderen te bieden vanuit een duurzame, rendabele operatie en in samenwerking met interne en externe spelers. Hoe zal dit gaan? Via de vrije, private markt, via de maatschappelijke markt en/of via een (financiële) rol voor gemeente, rijksoverheid of zorgkantoor?

Lees meer in het complete artikel 'Diensten aan huis: groeiende maar lastige markt' (pdf).

06-02-2018