Kijkje in keuken van zorghotels – Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg

0

05-10-2006

De deelnemers aan de themamiddagen zorghotel op locatie hebben méér zin gekregen in het ontwikkelen van een zorghotel. Dat bleek na de twee middagen in het Zotel in Hengelo (Ov) en de Palatijn in Alkmaar. Tijdens de themamiddagen was te zien en te horen wat de mogelijkheden van een zorghotel zijn en hoe dat vorm krijgt. Bovendien ging men met veel praktische tips weer naar huis.

Op 5 en 21 september organiseerde het Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg twee themamiddagen op locatie over ‘zorghotels’. Het Zotel in Hengelo (Ov) en de Palatijn in Alkmaar gaven de bezoekers een kijkje achter de schermen. Naast een uitgebreide rondleiding stonden enkele presentaties en een paneldiscussie op het programma. Daarbij kwamen onder andere de volgende onderwerpen ter sprake.

Wat is een zorghotel?

Is een zorghotel een hotel dat het op zijn zorgs doet, of zorg dat het op zijn hotels doet? Het Zotel Hengelo is een zorghotel binnen de muren van een ziekenhuis en De Palatijn is een viersterren cityhotel. Tijdens de rondleiding zagen we een hotel dat we als zodanig herkenden aan hotelfaciliteiten, maar ook aan stoffering, vloerbedekking, aankleding en kleurgebruik. De gastenkamers ogen ook als een hotelkamer: met een mini-bar en voorzien van ondermeer een luxe boxspring met tegelijk wél de functionaliteit van een hoog-laagbed. En (zorg)medewerkers dragen kleurige mantelpakjes in plaats van een wit uniform. Maar het hotelaspect zit niet alleen in aankleding.

De medewerkers máken het hotel: het gaat én om hotelmatige deskundigheid én om zorgdeskundigheid. In het Zotel is ervoor gekozen de zorgmedewerkers te trainen in hotelaspecten. In de Palatijn is gekozen mensen uit beide sectoren in te zetten: mensen met een hotelachtergrond en mensen uit de zorg. Ieder werkt op zijn/haar eigen terrein maar beide typen professionals moeten voldoende oog hebben voor de andere invalshoek.

Doelgroep

Ook werd ingegaan op de doelgroep van zorghotels. De doelgroep van beide zorghotels loopt uiteen van kortdurend verblijf (na ziekenhuisopname) en kraamzorg tot vakantie als een aangepaste omgeving of zorg nodig is. Hengelo richt zich niet op de recreatieve markt maar voor de Palatijn vormt dit een belangrijke deel van de overnachtingen.

Succes-story?

Tijdens de paneldiscussie blijkt dat het zorghotel niet alleen maar een ‘successtory‘ is. Het Zotel Hengelo en de Palatijn zijn ook problemen tegengekomen zoals de bekostiging van de zorg. Er zijn veel verschillende geldstromen met evenzoveel (veranderende) regels en uitvoerders van die regels. De meerwaarde van het product zorghotel is (nog) niet door alle zorgverzekeraars erkend.

Praktische tips

Verder komen tijdens de paneldiscussie vooral veel praktische vragen naar voren. De middagen worden afgesloten met de vraag of de deelnemers nu meer of juist minder zin hebben gekregen om zelf een zorghotel op te richten. Volmondig wordt geantwoord met ‘meer zin’! Men heeft immers gezien hoe het kan en wat de mogelijkheden zijn. En met de vele praktische tips kan men aan de slag!

Meer informatie