Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg – Voor jong en oud: onderwijs en zorg als gemeenschappelijke bouwopgave

0

maart 2006

Rapportage van Froukje van Rossum, Anke Killian-Polhuijs en Hans van Rossum, RIGO Research en Advies B.V. in opdracht van Aedes-Arcares Kenniscentrum Wonen-Zorg.

In opdracht van het Kenniscentrum is geïnventariseerd welke voorbeelden er zijn van onderwijs- en zorgvoorzieningen die in een gecombineerde bouwopgave zijn gerealiseerd. Het onderzoek naar de realisatie van dergelijke functionele complexen biedt informatie waaruit andere initiatiefnemers lessen kunnen trekken.

Resultaat van dit onderzoek is een zestal projectbeschrijvingen, een greep uit de projecten in voorbereiding en het artikel ‘Voor jong en oud’. Het artikel bevat een onderlinge vergelijking van zes projecten, de redenen voor het gezamenlijk huisvesten van onderwijs en zorg komen aan bod en er wordt ingegaan op de complexe organisatorische opgave van bouwen en beheren van verschillende functies. Hieronder kunt u alle documenten downloaden. Zie ook het nieuwsbericht over deze publicatie.

U kunt de voorbeelden nu ook met eigen ogen gaan zien en in gesprek gaan met de betrokken projectleiders, opdrachtgevers en architecten. Op 17 mei en 14 juni organiseert het Kenniscentrum een dagexcursie naar drie complexen. Lees meer

Artikel Voor jong en oud

Projectbeschrijvingen

  • De Wendakker, Zwolle (pdf, 363 kb)
  • Het Gebouw, Gorinchem (pdf, 287 kb)
  • De Bogen, Harderwijk (pdf, 150 kb)
  • Nesselint en Brede School Nesselande, Rotterdam (pdf, 259 kb)
  • Multifunctioneel centrum Pannenhoef, Kaatsheuvel (pdf, 222 kb)
  • Boulevard Hazenkamp, Venlo-Blerick (pdf, 359 kb)

Projecten in voorbereiding

  • Woonzorgcentrum de Tiendhove en Basisschool Het Kompas, Krimpen a/d IJssel (pdf, 12 kb)
  • Lieven de Key, Hilversum (pdf, 50 kb)
  • Oud en Jong bouwen ReVa, Den Haag (pdf, 57 kb)
  • LeerparK ROC Da Vinci, Dordrecht (pdf, 55 kb)
  • ‘t Moza├»ek, Berkel en Rodenrijs (pdf, 49 kb)
  • Multifunctioneel centrumgebied Krakeel, Hoogeveen (pdf 91 kb)