Wijkservicecentra: vóór en dóór de wijk

30-08-2006

Niet alleen ouderen maar ook jongere leeftijdsgroepen willen gebruik maken van een centraal punt in de wijk. Door een bredere programmering komt er ook meer ruimte voor eigentijds vrijwilligerswerk.

USP Marketing Consultancy onderzocht samen met Dia BV het huidig bezoek aan wijkservicecentra en de behoefte van verschillende leeftijdsgroepen aan de functies die in een wijkservicecentra geboden (kunnen) worden. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van het USP consumentenpanel DeelUwMening. Dit panel bestaat uit 10.000 leden die meewerken aan online onderzoek.

Toegevoegde waarde

Uit het onderzoek blijkt dat er onder alle leeftijdsgroepen, huishoudsamenstellingen en inkomenscategorieën behoefte is aan een centraal punt in de wijk waar men naar toe kan gaan voor informatie en advies, ontmoetingsmogelijkheden en zorg- en dienstverlening. De huidige wijkcentra bieden veelal een beperkt aanbod aan voorzieningen en diensten aan, waardoor maar een beperkte groep mensen in de wijk gebruikt maakt van deze voorzieningen. De focus is daarbij vaak te beperkt gericht op de oudere doelgroep. Door dit aanbod uit te breiden en verschillende functies te combineren heeft een wijkservicecentrum toegevoegde waarde voor de gehele wijk. Deze uitstraling dient het dan ook te krijgen. Eigentijds en laagdrempelig zijn hierbij sleutelbegrippen.

Nieuw vrijwilligerswerk

Het realiseren van dergelijke wijkservicecentra creëert nieuwe functies voor vrijwilligers, waarmee weer ingespeeld wordt op de veranderende vraag naar vrijwilligerswerk. Een wijkservicecentrum is er dus niet alleen vóór de wijk, maar ook dóór de wijk.

Lees meer op de website van USP Marketing Consultancy.


zoeken in 118 websites