Vraag en antwoord -
BTW en levering onderlinge diensten

Wij zitten met meerdere organisaties in één wijkgebouw. Ten behoeve van de administratie en het dagelijks beheer hebben we taken neergelegd bij één organisatie, in dit geval de thuiszorgorganisatie. Nu dreigen we over de diensten die de thuiszorgorganisatie voor ons verricht, BTW te moeten gaan betalen. Is er een manier om dat te voorkomen?

Als één organisatie deze diensten levert aan derden, moet daarover in beginsel BTW worden berekend. Er zijn enkele manieren om dat te voorkomen:

  1. de te leveren BTW-belaste diensten zijn zo onverbrekelijk verbonden met de BTW-vrijgestelde diensten en zo gering in omvang dat ze hier niet los van gezien kunnen worden. Dat vraagt om onderhandeling met de fiscus.
  2. De aanwezige organisaties richten samen een coöperatieve vereniging op. De beheerder en andere medewerkers zijn in dienst van deze vereniging en verrichten alleen diensten ten behoeve van de aangesloten leden.
  3. Jaarlijks maken de organisaties vooraf een verdeelstaat van de kosten op die ieder moet betalen (de zogenoemde kosten voor gemene rekening). Jaarlijks kan deze kostenverdeling worden bijgesteld maar niet achteraf verrekend.

Twee en drie zijn niet met terugwerkende kracht te regelen.

Dit antwoord is opgesteld met medewerking van Henk van der Wardt, als fiscalist onder meer betrokken bij Zorgcentra Vlietlanden


zoeken in 118 websites