S M

Hét informatiepunt voor professionals
op het gebied van wonen, welzijn en zorg

Horeca en de zorg: een goede match?

Welke horecaondernemer wil bij ons een nieuwe horecavoorziening in een woonzorgcentrum starten? Met deze vraag ging de DrieGasthuizenGroep uit Arnhem ruim een jaar geleden op zoek. Zij zochten voor het bestaande restaurant een nieuwe invulling: een horeca aanbod waar zowel bewoners, als medewerkers, als mensen uit de wijk zich thuis voelen en een kopje koffie komen drinken of een lekkere maaltijd komen eten. Via social media kwamen ze in contact met Jeroen Hermsen. Jeroen runt sinds januari 2017 het restaurant voor de bewoners, sinds april kunnen ook wijkbewoners terecht. Kenniscentrum adviseur Penny Senior doet verslag.

Foto: DrieGasthuizenGroep

Op zoek naar een vernieuwer

De locatie de Drie Gasthuizen van de DrieGasthuizenGroep in Arnhem is een indrukwekkend groot en statig gebouw. Links van de entree zit het restaurant met een eigen ingang. Het is een prachtige zichtlocatie langs een drukke weg. Met een bushalte voor de deur, genoeg parkeerplekken en pal naast een grote woonwijk waar verder geen horeca zit. Maikel Stolte, hospitality manager van de DrieGasthuizenGroep: 'Het was de ideale locatie om een nieuw horecaconcept neer te zetten, een horecarestaurant in een woonzorgcentrum. Een restaurant dat goed aansluit bij de behoeften van de bewoners en ook nieuwe mensen trekt. We zochten wel iemand die iets maatschappelijks wilde doen, iemand met hart voor oudere mensen en de zorg. En een vernieuwer. Die hebben we zeker gevonden in Jeroen Hermsen van Fresh Hospitality. Hij runde hiervoor een restaurant in Laren en wilde graag zijn ondernemerschap inzetten op deze locatie. Dat is brasserie De Burcht geworden.'

Businesscase opstellen

Eerder had de DrieGasthuizenGroep bij reguliere horecapartijen gezocht naar een passende ondernemer. Na een zoektocht van 1,5 jaar waar niks uit voortkwam, gooiden ze het over een andere boeg. Via social media werd een oproep gedaan. Niet gericht op een zorgondernemer, maar op een horecavernieuwer. Jeroen reageerde, kwam kennismaken en de klik was er direct. Toch duurde het nog 9 maanden voordat hij echt van start kon. Maikel: 'We moesten van twee kanten goed verkennen wat we precies wilden en hoe dat zou kunnen. Ook financieel moest het haalbaar zijn. Koninklijke Horeca Nederland heeft een businesscase opgesteld voor ons. Zaken als welke openingstijden hanteer je, welke prijzen, welke vergunningen zijn nodig en hoe organiseer je dat alles, werden daarin beantwoord.'

Brede klantgroep

Bewoners van het woonzorgcentrum kunnen elke dag kiezen uit verschillende driegangenmenu’s en een aantal à-la-cartemaaltijden. Op dit moment eten er dagelijks ongeveer 80 bewoners van de zorglocatie in het restaurant. Dit zijn mensen die een zorgappartement huren bij DrieGasthuizenGroep volgens scheiden van wonen en zorg, en ook mensen uit het verzorgingshuis. Deze klantgroep biedt een goede basis, maar is niet voldoende om het restaurant dekkend te runnen. Hij moet dus wel klanten uit de wijk trekken. En dat lukt al aardig. Terwijl wij op het terras bij het restaurant zitten komen er twee heren op motoren aanrijden, duidelijk lekker aan het touren. Ze stoppen voor een kopje koffie op het terras. Ook mensen die langs fietsen op hun e-bikes parkeren even de fiets om te komen lunchen. Maikel: 'De goede zichtlocatie is heel belangrijk om mensen van buiten te trekken. Mensen rijden of fietsen hier langs, zien een gezellig terras en mooi restaurant, en stoppen even voor een hapje of drankje. Dat is super om te zien!'

Horeca attitude

Samen is gekozen om een groeimodel te hanteren. DrieGasthuizenGroep is er ook bij gebaat dat het restaurant goed draait. De horecaondernemer betaalt een pachtvergoeding over de omzet die hij draait. 'Een deel van de financiële haalbaarheid komt voort uit het feit dat de horecamedewerkers volgens de CAO van de horeca worden betaald en niet vanuit de CAO voor de zorg, dit scheelt zo’n 20% aan loonkosten, zegt Maikel: 'De medewerkers moeten zeker een horeca attitude hebben, maar ondertussen ook goed met de oudere bewoners om kunnen gaan. Dit vraagt wel een bepaald type mensen.'

Foto: DrieGasthuizenGroep

Elkaar goed leren kennen

Om goed aan te sluiten bij de bewoners is wel een leerproces. Zo werd de Briesoep al snel kaassoep genoemd op het menu en de Fruit de mer gewoon zeevruchten. De horecaondernemer betrekt nu ook bewoners bij het samenstellen van het menu. Maikel: 'Het is leuk om te zien hoe het begrip en de verbondenheid groeit. Bewoners kunnen er ook voor kiezen om op hun kamer te eten, maar steeds meer bewoners komen juist naar het restaurant.'

Gastvrijheid en imago

De zorgmedewerkers eten ook in het restaurant: een tosti bij de lunch of een kopje soep. Medewerkers waren eerst wel wat afwachtend, moesten wennen aan de nieuwe situatie. Maar steeds meer medewerkers komen hier eten, ook buiten het werk. Vanuit het restaurant wordt ook een medewerker ingezet bij de balie van de zorglocatie. Gastvrijheid staat hier ook voorop. Het restaurant helpt DrieGasthuizenGroep om de gastvrijheid te vergroten en ook het imago naar buiten toe te verbeteren. Leuk is dat locatie Drie Gasthuizen recent 4 sterren heeft behaald in de nationale competitie Gastvrijheidszorg met Sterren. Tevens werd de locatie genomineerd voor de titel 'beste gastvrije zorginstelling in 2017' en behaalde hiermee een vierde plek. Dat is een mooie opsteker!

Haalbaar concept

Vanuit de Brasserie worden ook maaltijden geleverd aan één ander locatie van DrieGasthuizenGroep: Westerkade waar nu 29 mensen wonen. Waarschijnlijk wordt dit nog verder uitgebouwd naar andere locaties. Ook verzorgt Jeroen nu de catering voor de organisatie bij vergaderingen of bijeenkomsten. Het is een haalbaar concept en dat wil de DrieGasthuizenGroep breder bekend maken. 'Je moet er genoeg tijd voor nemen en het de tijd geven om te groeien, maar het brengt zoveel meerwaarde voor de locatie, de bewoners en ook de wijk. Dat vinden wij het waard'.

Leerpunten

Maikel Stolte kan desgevraagd wel een aantal leerpunten benoemen die hij andere zorgorganisaties wil meegeven:

  • De locatie moet goed zijn, zeker als je ook klanten van buiten wilt trekken.
  • Blijf als zorgorganisatie dicht bij je eigen visie en standpunten. Het was een makkelijke weg geweest om een cateraar hiervoor te vragen. Maar uiteindelijk had het minder goed gepast bij wat we willen bereiken.
  • Je moet goed kijken naar wie wat doet. In het begin werd de schoonmaak van het restaurant bijvoorbeeld gedaan door het huishoudelijk personeel dat DrieGasthuizenGroep op deze locatie heeft. Maar dat paste toch niet goed. Nu regelt de horecaondernemer dit zelf.
  • Je moet elkaar goed leren kennen en wat gunnen. DrieGasthuizenGroep heeft vooraf investeringen gedaan, zodat de horecaondernemer een goede start kon maken. Zoals het aanleggen van het terras en een mooie bar erin zetten. Hij had dit zelf niet kunnen betalen, maar wij hebben er alle belang bij dat hij goed kan starten.

Toekomstplannen

In september is geëvalueerd met Jeroen Hermsen en de organisatie samen. Maikel Stolte: 'We zijn zeer tevreden met het concept, zien dat dit veel potentie heeft en hebben besloten samen door te gaan. Het samenwerkingscontract is nu verlengd met 4 jaar. Ook hebben we samen plannen voor de toekomst gemaakt. In 2018 gaan we het terras verder uitbreiden en een serre aanbouwen. En we bouwen samen verder aan het uitbreiden en vergroten van de klantgroep en het verbeteren van de bekendheid'.
Op de locatie wonen ook nog 40 cliënten die verpleeghuiszorg krijgen. Zij wonen in kleinschalige groepswoningen voor mensen met dementie. Daar koken en eten zij zelf op de groep. Wellicht is het leuk dat zij ook eens in het restaurant komen eten. Dat soort mogelijkheden zijn nog volop in ontwikkeling.

29-11-2017