S M

H├ęt informatiepunt voor professionals
op het gebied van wonen, welzijn en zorg

Nieuwe fase Zorg op Afstand: Platform Zorg en Technologie

Beeldschermcontact van een cliŰnt. Foto: Proteion Thuis.

De ontwikkeling en implementatie van Zorg op Afstand gaat een volgende fase in. Om dit te markeren is het Netwerk Zorg op Afstand omgedoopt in het Platform Zorg en Technologie. Het Platform bestaat uit vertegenwoordigers van de ActiZ-leden die deelnamen in het Netwerk, en beleidsmedewerkers van het bureau van ActiZ. Het Platform bestaat voorlopig uit 20 leden.  

Waarom Platform Zorg op Afstand?

Een platform is natuurlijk ook een netwerk. Passend bij de nieuwe fase van Zorg op Afstand, kiezen we een nieuwe werkwijze en een nieuwe naam. Het Platform Zorg en Technologie gaat kennis zoeken, genereren en met elkaar delen. Het Platform gaat ook dienen als intermediair tussen voorlopers, nieuwkomers en nieuwsgierigen, door bijeenkomsten voor de hele sector te organiseren. De kennis zal zo nog verder verspreid worden.

Waarom Zorg en Technologie?

Iedere vorm van technologie die de zorg beter bij de wens van de cli├źnt aan laat sluiten, die de zorg kwalitatief beter maakt, en de zorg effici├źnter maakt, is belangrijk. Om dit belang te benadrukken, hanteren we de term 'zorg en technologie'. Telezorg via internet kan net zo interessant zijn voor de cli├źnt als een 'zelfdenkende' koelkast, of een robot-hondje voor gezelschap. De wens van de cli├źnt en diens sociale netwerk is uitgangspunt, met als goede tweede de doelmatigheid. Technologie, en technische zorgvoorzieningen zijn┬áslechts hulpmiddelen.

Branche Innovatie Contract (BIC)

MKB-leden van ActiZ die op korte termijn aan de slag willen gaan met het inzetten van moderne communicatiemiddelen in de zorg, kunnen zich nog aansluiten bij het Branche Innovatie Contract dat ActiZ gesloten heeft met TNO. Onderleiding van deskundige projectleiders van TNO gaan de deelnemers aan de slag met het uitwerken van een plan voor de implementatie van moderne communicatiemiddelen in de zorg binnen hun eigen organisatie. Dit kan gaan om beeldschermcontact met cli├źnten, communicatie met mantelzorgers of het sociale netwerk van cli├źnten, of eHealth-toepassingen, zoals telemonitoring met┬áallerlei meetapparaatjes die de cli├źnt zelf thuis gebruikt.

24-01-2011
E F