Ouderenhulplijn van start

01-09-2005

Op 1 september 2005 is de Ouderenhulplijn gestart, een initiatief van het Nationaal Fonds Ouderenhulp om ouderen telefonisch hulp en advies te bieden.

De hulplijn is volgens het Fonds het eerste landelijke telefoonnummer waar ouderen naartoe kunnen bellen voor informatie, een vertrouwelijk gesprek of als ze zich eenzaam voelen. Bellers met specifieke vragen worden teruggebeld als hun vraag niet meteen kan worden beantwoord. Door samenwerking met de meer dan 1400 vrijwilligers van de SOS Telefonische Hulpdienst is een landelijke dekking en een brede expertise mogelijk.

De noodzaak van de Ouderenhulplijn blijkt uit de telefoontjes die het Nationaal Fonds Ouderenhulp dagelijks krijgt met vragen over eenzaamheid, juridische hulp, wonen en armoede en het ontbreken van een landelijke telefoonlijn speciaal voor ouderen. De SOS Telefonische Hulpdienst krijgt jaarlijks bijna 32.000 telefoontjes van 60-plussers. Het merendeel van de gesprekken gaat over eenzaamheid. In Nederland wonen 800.000 ouderen die af en toe eenzaam zijn, 100.000 zijn extreem eenzaam. Het Nationaal Fonds Ouderenhulp verwacht dat de Ouderenhulplijn het eerste jaar door 20.000 ouderen gebeld wordt, het jaar daarop door 40.000 ouderen.

De ouderenhulpijn is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar op nummer 0900 60 80 100 en kost 5 cent per minuut.

Lees meer.


zoeken in 118 websites