S M

Hét informatiepunt voor professionals
op het gebied van wonen, welzijn en zorg

Blog - De toekomst van residentie Molenwijck

Laatst bracht ik een bezoek aan residentie Molenwijck in Loon op Zand. Eigenlijk kom ik vooral in complexen voor mensen met een smalle beurs en vind het belangrijk dat ook zij genoeg te kiezen hebben. Maar ik ben altijd nieuwsgierig naar álle vormen van wonen en zorg, dus nam ik een kijkje in deze residentie voor mensen die meer te besteden hebben.

Prettig wonen

Omdat ik in veel verschillende wooncomplexen kom en erg gevoelig ben voor sfeer, kan ik al snel inschatten met wat voor huis ik te maken heb. Ik had al binnen een paar minuten in de gaten dat het echt een prettige woonplek is. Ik werd gastvrij ontvangen door de receptioniste. Al wachtend zag ik ouderen naar binnen en buiten lopen. Ze groetten elkaar, maakten een praatje, er was reuring te zien en te horen. Op een aangename wijze. Ja, hier kun je fijn wonen.

Aansprekend concept

Bewoners betalen per maand een aanzienlijk bedrag voor de huur, woonservices, basiszorg, diner en ontspanning. Een aansprekend concept voor een bepaalde doelgroep, zeker in deze tijd waarin verzorgingshuizen een andere functie hebben gekregen. ‘Ik krijg hier geen kans om lui te worden’, zegt mevrouw Hageraats, voorzitter van de bewonersraad. Ze is hier een aantal jaar geleden samen met haar man komen wonen. ‘Ik heb nog nooit zoveel vriendinnen gehad.’ De heer Kamerbeek, een ander lid van de bewonersraad, beaamt dit: ’Je kunt hier niet eenzaam zijn. Je steekt je neus buiten de voordeur en je hebt meteen contact. Dat hadden we echt niet toen we nog in onze vorige woning woonden'. Er is iedere dag wel wat te doen. Bewoners organiseren zelf culinaire, culturele, recreatieve en sportieve activiteiten.

Luxe en comfort met zorg nabij

Deze residentie, die al 40 jaar bestaat, telt ruim 180 bewoners. Er zijn twee en driekamerappartementen, variërend in grootte (65 tot 130m²) en ligging. Alle huurappartementen zijn luxe en comfortabel uitgevoerd. Er is een restaurant, zonneterras, Grand Café, fitnessruimte, huiswinkel, kapsalon, schoonheidssalon, receptie en een ontspanningsruimte met een speciaal bad en infrarood sauna. En zorg is nabij! In de nacht en in het weekend zijn er ook altijd verpleegkundigen of verzorgenden aanwezig. Voor bewoners met dementie is er dagopvang in De Huiskamer. Ook is er mantelzorg en respijtzorg.‘ Ik kan me goed voorstellen dat dit concept voorziet in een behoefte. Met een mix van bewoners van verschillende leeftijden, het inzetten van talenten van de bewoners en het samenwerken met andere zorgorganisaties om elkaar te versterken gaat de residentie een gouden toekomst tegemoet.

Zorg over toekomst

Toch maakt bestuurder Jan Bernard Koolen zich zorgen over de toekomst. ‘Hoe houden we het complex vitaal en trekken we voldoende jongere ouderen?’, vraagt hij zich af. Ander punt van zorg is het personeelstekort waar ook Molenwijck op den duur vreest mee te gaan kampen. Terechte punten van zorg. Daar worstelen erg veel zorgorganisaties mee.

Goed bezig

Ik vind dat Koolen erg goed bezig is met de toekomst. Ten eerste geeft hij de bewoners een grote rol in het reilen en zeilen van het complex. ‘Het complex is van en voor de bewoners’, zegt hij. De bewonersraad adviseert, helpt de formule te bewaken en denkt mee over de toekomst. Als je bewoners een grote rol geeft, dan sluit het aanbod beter aan bij de vraag. Slim is dat de residentie zich steeds meer op de buitenwereld richt. Het functioneerde lange tijd als eilandje maar Koolen legt meer verbindingen met de buurt. Organisaties die een spin in het web vormen in de buurt zijn het meest succesvol. Sterk is ook dat de residentie midden in een gewone woonwijk ligt, tegenover een basisschool waar ook contacten mee zijn.

Professioneel en informeel vangnet

Wat ook de toekomstbestendigheid bevordert, is dat de zorg echt nabij is. Bewoners vinden hier zowel een professioneel als informeel vangnet. Dat geeft hen vertrouwen en een gevoel van geborgenheid. Op laagdrempelige wijze kan er contact zijn. ‘Je moet zelf een sociale omgeving opbouwen. Je moet dat permanent doen want mensen overlijden ook.’, zegt de heer Kamerbeek. ‘Als we eenzaamheid signaleren dan ondernemen we meteen actie’, licht Koolen toe. Via de huishoudelijke hulp of de technische dienst of door medebewoners komen signalen binnen. Bewoners brengen gebak rond naar mensen die niet meer naar de koffieochtenden kunnen komen. Zij zien ook veel.

Duurzaamheid belangrijk

De residentie heeft zich verbonden aan de Green Deal Zorg Hart van Brabant. Dit houdt in dat zij zich met andere partijen inzetten voor een duurzame organisatie en samenleving. Zij streven naar minder energieverbruik, minder verspilling van voedsel en een forse verkleining van de afvalberg. De medewerkers van de residentie hechten naast duurzaamheid ook veel belang aan gezond eten en bewegen. Zo is er een fitnessruimte waar bewoners onder leiding van een professional kunnen sporten. De koks koken gezond en lekker en hun kookkunsten staan hoog aangeschreven. Aandacht voor duurzaamheid, gezond eten en bewegen spreekt de huidige en toekomstige bewoners aan. Dus ik vermoed dat de residentie blijvend in een behoefte voorziet. 

Zorgvuldige toewijzing

Het belangrijkste is toch de sfeer. In die tijd dat ik daar rondliep proefde ik een warme sfeer. En dat is iets waar veel mensen van houden en je alleen mét elkaar kunt bereiken. Daarom is het goed dat het personeel veel tijd en aandacht besteed aan de toewijzing. Passen mensen in dit complex? Voelen zij zich er thuis? Toekomstige bewoners kunnen er proefwonen. ‘Ik wist het meteen al toen ik binnen kwam’, zegt het lid van de bewonersraad. ‘Ik voelde me meteen thuis en dat gevoel is nooit meer weggegaan.’

29-11-2018 18:30

Yvonne Witter

Door Yvonne Witter, adviseur bij het Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg. Binnen het Kenniscentrum richt zij zich op de thema's: Lokale Kracht, woonvariaties, kleurrijk wonen, welzijn en zorg en buur(t)projecten.

2018 (12)

2017 (16)

2016 (13)

2015 (19)

2014 (13)

2013 (16)

2012 (16)

2011 (5)

2010 (3)