Extramuralisering | Scheiden wonen zorg | Igluu

Een goed gesprek over extramuralisering

Uw vragen, inzichten van experts en ervaringen van collega's centraal

Het versneld invoeren van scheiden van wonen en zorg / extramuralisering roept veel vragen op. Zorgaanbieders en woningcorporaties hebben de opgave om een nieuw aantrekkelijk perspectief te realiseren voor extramurale dienstverlening, aansluitend bij de vraag van bewoners in dorpen, wijken en steden. De exploitatie van het zorgvastgoed, de te leveren diensten, het bereik van klanten en een adequate borging zijn daarbij belangrijk. Veel vraagstukken kennen nog geen definitieve antwoorden. Daarom is het belangrijk om met experts en elkaar te zoeken naar passende oplossingen, waarmee u nieuwe stappen kunt zetten. Dat kan op woensdagmiddag 19 juni in Eindhoven als het Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg op veler verzoek weer 'Een goed gesprek over extramuralisering' organiseert. 

Doelstelling: informeren over strategie, vraagstukken, kansen en oplossingen

Het doel van de bijeenkomst is het informeren van zorgorganisaties en woningcorporaties over de belangrijkste vraagstukken, kansen, oplossingen en antwoorden bij het extramuraliseren en het scheiden van wonen en zorg. Zodat u uw visie, strategie en werkwijze zo goed mogelijk op de nieuwe werkelijkheid kunt aanpassen.

Doelgroep: woningcorporaties en zorgorganisaties

De bijeenkomst is exclusief bedoeld voor bestuur, management en staf van woningcorporaties en zorgorganisaties, aangesloten bij Aedes en ActiZ.

Opzet: drie thematafels per deelnemer

Bij deze bijeenkomst kunt u in drie rondes deelnemen aan thematafels, te kiezen uit in totaal zes tafels. Bij elke tafel zijn één expert en één gespreksleider aanwezig en maximaal acht deelnemers. Na een inventarisatie van de specifieke vragen van elk van de deelnemers reageert de expert. Daarna bespreekt u met elkaar de openliggende vraagstukken.

Thematafels

Onderwerp Omschrijving
Visie met toekomst Het scheiden van wonen en zorg gaat samen met meer aandacht voor extramurale zorg, welzijn en informele zorg. Welke rol wilt u met uw organisatie en zorgvastgoed bij deze ontwikkeling vervullen? Wilt u met uw organisatie bijvoorbeeld het kloppend hart van de omgeving zijn, een plaats voor onderwijs en maatschappelijk ondernemen of een specialistisch centrum? Deze thematafel ondersteunt u bij het ontwikkelen en toetsen van een toekomstvaste visie voor uw zorgvastgoed.
Expert: Hans Vos, gebiedsdirecteur/programmadirecteur innovatie, wonen en zorg ZZG Zorggroep
Toekomstvaste exploitatie van het vastgoed De extramuralisering van zorgfuncties stelt u voor de opgave om uw huidige en toekomstige zorgvastgoed op een andere wijze rendabel te exploiteren. Hoe kunt u dit het beste aanpakken? Welke andere partijen, zoals gemeenten, kunt u hierbij betrekken? Welke mogelijkheden zijn er en welke valkuilen moet u vermijden?
Expert: Pieter Heijmerink, senior adviseur / directeur BOB Advies
Gezonde exploitatie van zorg- en dienstverlening Door de extramuralisering kunt u ervoor kiezen appartementen te gaan verhuren aan mensen met alleen een indicatie voor extramurale zorg. Dit heeft grote gevolgen voor de exploitatie van uw voorzieningen en diensten. Centrale vragen zijn: welke voorzieningen en diensten ga ik in of vanuit mijn verzorgingshuis leveren? Hoe en door wie (bijvoorbeeld de gemeente) worden deze voorzieningen en diensten bekostigd nu dit niet meer 'automatisch' via de AWBZ gebeurt?
Expert: Jacqueline van Ginneken, Bureau Ouderenzorg
Passende huurovereenkomst tussen zorgaanbieder en woningcorporatie Nieuwe afspraken tussen woningcorporaties en zorgorganisaties zijn nodig om het scheiden van wonen en zorg mogelijk te maken. Er komen andere financieringsstromen en de verhuur van nieuwe zelfstandige woningen vraagt om een heldere taakverdeling rond bijvoorbeeld de verhuuradministratie, de communicatie met individuele huurders en het groot en dagelijks onderhoud. De nieuwe, geactualiseerde voorbeeld-huurovereenkomst voor zorgvastgoed tussen een zorgorganisatie en een woningcorporatie kan hierbij houvast bieden. Welke keuzes kunt u maken en hoe kunt u omgaan met dilemma's?
Expert: Tanja de Groot, VBTM Advocaten
Efficiënte en effectieve verhuur zelfstandige woningen Door de extramuralisering en het scheiden van wonen en zorg kunnen zorgaanbieders hun appartementen als zelfstandige eenheden verhuren. Daar hoort regelgeving uit de huursector bij. Welke opties hebben zorgaanbieders en woningcorporaties om dit zelf of samen te doen? Waar moeten zij rekening mee houden, welke valkuilen kunnen ze verwachten?
Expert: Hilma Bolsman, Huurbeleid en meer
Koppeling van huur- en zorgovereenkomst voor bewoners Het leveren van voldoende 'volume' is vaak onmisbaar voor een rendabele exploitatie van zorg- en dienstverlening en daarmee voor de beschikbaarheid ervan. Hiervoor kan het nodig zijn om huur- en zorgverleningsovereenkomsten aan elkaar te koppelen. Dan kan de vraag opkomen of deze koppeling in overeenstemming is met het mededingingsrecht. Concurrenten worden immers uitgesloten. Wanneer is koppeling van wonen en zorg toelaatbaar?
Expert: Eric Janssen, Dirkzwager advocaten en notarissen

Locatie

De bijeenkomst vindt plaats in het monumentale pand van IGLUU, Lichttoren 32, 5611 BJ in Eindhoven. Deze workspace for professionals ligt op nog geen 250 meter van het Centraal Station en heeft ruim voldoende parkeergelegenheid. Kijk hier voor meer informatie en een routebeschrijving.

Programma

Het programma voor deze middag ziet er als volgt uit:

12.30 uur Ontvangst met broodjes, koffie en thee
13.00 uur Welkom, door Daniëlle Harkes, manager Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg
13.15 uur Thematafels ronde 1
14.15 uur Rondewissel
14.25 uur Thematafels ronde 2
15.25 uur Theepauze
15.45 uur Thematafels (kortere) ronde 3
16.30 uur Afsluiting en netwerkborrel
17.30 uur Einde

Aanmelding, kosten en betaling

Aanmelden kan via het inschrijfformulier en is uitsluitend mogelijk voor leden van Aedes en ActiZ. De kosten bedragen 65 euro (exclusief BTW). Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u een bevestiging van deelname. De factuur ontvangt u per post. U kunt (schriftelijk) kosteloos annuleren tot 21 dagen voor de bijeenkomst. Bij annulering binnen 21 dagen, brengen wij u de helft van de deelnamekosten in rekening. Bij annulering binnen 36 uur voor aanvang van de bijeenkomst of bij niet verschijnen, brengen wij u de volledige deelnamekosten in rekening. U krijgt dan wel de documentatie toegezonden (dit geldt ook voor annuleringen binnen 21 dagen). U kunt zich altijd laten vervangen door een collega.

Meer informatie

02-05-2013